Marko Briševac,Inchoo: Koliko je UX važan u e-commercu i koliko utiče na ukupne poslovne rezultate?

AUTOR:

Jelena Đorđević

OBJAVLJENO:

10. mart 2020

E-commerce sajtovi koji razumeju potrebe korisnika, koji im se prilagođavaju i stalno prate njihovo ponašanje ostvaruju značajno bolje rezultate. Kupci imaju više izbora nego ikad i pretražuju veliki broj sajtova iste tematike. Ukoliko nisu u mogućnosti u samo nekoliko sekundi da pronađu informaciju koja ih zanima - odlaze dalje. Velika većina trgovaca nije svesna koliko UX problema postoji na njihovim sajtovima i koliko ulaganje u UX može značiti za njihovo poslovanje.

Poslednjih šest godina Marko Briševac radi u hrvatskom Inchoo-u, gde vodi dizajn tim i brine se za korisničko iskustvo u online prodavnicama klijenata iz celog sveta. Iz svog bogatog iskustva Marko kaže da je edukacija online trgovaca o važnosti ulaganja u dobro korisničko iskustvo od presudnog značaja! O tome govori i na predstojećoj Webiz e-commerce edukaciji, koja će se 2. i 3. aprila održati u Zrenjaninu.

Kada se govori o digitalnom dizajnu i njegovom doprinosu u ukupnoj vrednosti nekog projekta uglavnom je fokus na vizualnom aspektu i estetici. Zbog čega to nije dobro?

Kada neko spomene reč dizajn većina će pomisliti na vizualni aspekt. Očekivanja su da klijent s dizajnerom priča o bojama, stilovima i estetici. Razlog zbog čega ovaj pristup nije dobar je što fokus nije na bitnim stvarima. Dizajnerov posao treba biti usklađivanje poslovnih ciljeva klijenta sa ciljevima korisnika tog proizvoda pa bi fokus trebalo da bude na tome. Ukoliko vas dizajner na prvom sastanku pita koji primeri sajtova vam se sviđaju umesto koji su ciljevi redizajna najbolje bi bilo da potražite drugog dizajnera.

Učesnici Webiz e-commerce edukacije imaće priliku da u Zrenjaninu čuju vaše predavanje "Kako meriti vrednost dizajna?". Da li možete u par ključnih tačaka da najavite svoje predavanje?

Ukratko ću pokušati da objasnim šta je zapravo dobar dizajn i kako možemo meriti uticaj dizajna na ukupne poslovne rezultate. U tom procesu je važno prikupiti i određene metrike pa ćemo videti koje metode možemo koristiti za njihovo prikupljanje.

Zbog čega je sve važno prikupljanje UX metrika?

U poslovnom svetu se sve vrti oko brojeva. Osobe koje donose odluke o ulaganjima žele znati da li je njihova investicija bila opravdana ili ne. Ukoliko ne prikupljamo UX metrike ne možemo niti meriti rezultate ulaganja u UX pa samim time ne možemo ni očekivati da će ntko ulagati u ovo područje ukoliko ne zna šta mu to ulaganje donosi.

Kada želimo da radimo redizajn web prodavnice, od čega bi trebalo da krenemo?

Svaki redizajn bi trebalo da započne istraživanjem. U toj fazi je potrebno definisati poslovne ciljeve kao i ciljeve korisnika za koje dizajniramo. Tek nakon toga možemo predložiti prve skice u obliku prototipa. Takođe je važno testirati prototipe na korisnicima što je ranije moguće jer već u toj fazi je moguće videti idemo li u dobrom smeru. Ukoliko preskočimo neki od tih koraka popravke u kasnijim fazama mogu biti komplikovane i skupe.

Koliko često i iz kojih sve razloga bi kompanije trebalo da rade na redizajnu sajta?

Na redizajnu sajta treba raditi konstantno. Dizajn je proces koji se ne završava lansiranjem sajta. Za kompletan redizajn mora postojti jako dobar razlog ali inkrementalne promene u dizajnu bi se trebale raditi kontinuirano. Uvek postoji prostor za poboljšanja i posao dizajnera je da posmatranjem ponašanja korisnika otkrije probleme, ponudi dizajn koji će problem rešiti, testira ga i meri. Ovo je pristup koji minimalizira rizik dizajn promena i donosi najbolje rezultate.

Najčešća bolna tačka online shopova, ako posmatramo UX, je završetak kupovine. Zbog čega je to tako?

Na samom checkoutu najčešći razlozi za odustajanje su dodatni troškovi koji pre nisu bili jasno prezentovani, obavezna registracija, prekomplikovane forme ali i vrlo sitne greške kojih ne možemo biti svesni bez testiranja korisnika. U dosadašnjem radu na optimizaciji checkouta mogli smo videti da korisnicima problem može biti i najobičnije polje za telefon zbog kojeg su znali odustati od kupovine. Jedino posmatranjem korisnika i konstantnim testiranjem možemo optimizovati završetak kupovine.

Šta je next big thing u UX-u?

Veštačka inteligencija će svakako imati veliki uticaj na UX. Osim toga nove tehnologije donose nove oblike interakcija popust glasa ili pokreta a samim tim se otvaraju sasvim nova područja korisničkog iskustva koja se moraju unaprediti.


Webiz edukaciju u Zrenjaninu, samo prošle godine, posetilo je više od 150 ljudi zainteresovanih da unaprede svoja znanja o e-commerce poslovanju.

Bilo da tek gradite svoju online prodavnicu ili želite da unapredite vaš online biznis, predavanja na Webiz edukaciji pomoći će vam da steknete uvid u veštine i znanja neophodna za razvoj biznisa, kao i u e-commerce trendove za 2020/21. godinu.

Program edukacije prilagođen je potrebama malih i srednjih preduzeća, ali i onima koji dolaze iz velikih kompanija koje svoje usluge i proizvode žele da ponude drugim učesnicima na online tržištu.


SHARE:

AUTOR:

Jelena Đorđević

OBJAVLJENO:

10. mart 2020